Subject: Vs: PÄRING
From: "Mikaela Pakosta" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>
Cc: <[email-masked]>
Date: Thu, 16 Jan 2025 13:16:57 +0200

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Austatud E-sigareti Kaupmeeste Liit MTÜ

02.01.2025 pöördusite Terviseameti poole küsimustega, mis puudutavad 
01.01.2025 jõustunud riigilõivuseaduse- ja tubakaseaduse muudatusi.

Küsimustele, mis puudutavad tubakaseaduse arusaadavust ja tõlgendamist, 
neile vastab Sotsiaalministeerium eraldi.

1.  Olukorras, kui toote kohta on esitatud aruanne mitmesse EL riiki, sh on 
toote nö sihtriigiks märgitud ka Eesti, selgitab amet järgmist. Euroopa 
Parlamendi ja nõukogu direktiiv 2014/40/EL, tubaka- ja seonduvate toodete 
tootmist, esitlemist ja müüki käsitlevate liikmesriikide õigus- ja 
haldusnormide ühtlustamise kohta ning millega tunnistatakse kehtetuks 
direktiiv 2001/37/EÜ ei ole liikmesriikidele otsekohalduv. Teavitajatele 
loodud ühtse EL ühisportaali (EU-CEG) eesmärk oli vähendada teavitajate 
halduskoormust ning lihtsustada andmete võrdlemist, kuid direktiivi 
rakendamiseks vastuvõetud liikmesriikide siseriiklikud (menetlus)normid on 
erinevad, sh näiteks erinevad liikmesriigiti regulatsioonid, mis puudutavad 
maitse- ja lõhnaaineid. Eesti Vabariigis toimub tubakatootest või 
tubakatootega seonduvast tootest teavitamine, läbi viidav menetlus, sh 
rakenduvad riigilõivud/tasud vastavalt tubakaseadusele ning tubakaseaduses 
sätestatud regulatsioon puudutab üksnes tooteid, mida teavitaja kavatseb 
turule viia Eestis, sõltumata võimalikust turule viimisest mõnes teises EL 
liikmesriigis.

2.  Müügimahtude teavitamistest läbi elektrooniliselt andmete esitamiseks 
ettenähtud ühisportaali EU-CEG. EL ühisportaali EU-CEG kodulehel on 
avaldatud üksikasjalik juhend. Palun tutvuge punktiga 4) Andmete esitamine 
e-sigarettide ja täitepakendite kohta.

Link:

 <https://health.ec.europa.eu/eu-common-entry-gate-eu-ceg/step-step-guide_et> 
https://health.ec.europa.eu/eu-common-entry-gate-eu-ceg/step-step-guide_et

Andmesõnastiku all on alla laetav fail 
TPD_data_dictionary_electronic_cigarettes. Version 1.2.1, kus on ära toodud, 
et müügimahtude esitamisel tuleb kasutada teate tüüpi 6 – Update of 
information required to be submitted for notified products in regular 
intervals (annually), such as sales data or actual quantities of 
ingredients.

Lingil

 <https://health.ec.europa.eu/document/download/42bbec1f-ec5d-4f76-9cea-b58357be5714_et?filename=guidelinesecig_submitterid_et_0.pdf> 
https://health.ec.europa.eu/document/download/42bbec1f-ec5d-4f76-9cea-b58357be5714_et?filename=guidelinesecig_submitterid_et_0.pdf

avaneb EL ühisportaali EU-CEG vaade. Müügimahud tuleb esitada lehel 
„E‐Cigarette – Product presentation“.

3.  EL ühisportaalis EU-CEG tuleb e-sigarettide teadete turu-uuringud lisada 
manusena lehel „E‐Cigarette – Product presentation“.

4.  EL ühisportaalis EU-CEG tuleb esitada andmed eri tarbijarühmade, 
sealhulgas noorte, mittesuitsetajate ja tavakasutajate toote-eelistuste 
kohta manusena lehel „E‐Cigarette – Product presentation“ iga toote 
põhiselt, sest iga toote teadet käsitletakse eraldi.

5.  Kui toode on Terviseameti poolt avaldatud Eestis teavitatud toodete 
registris, tuleb müügimahud esitada vastavalt müügiandmetele. Kui toodet 
pole Eesti turul kalendriaasta jooksul müüdud, siis ka müügimaht 0 on näit, 
mis tuleb esitada.

6.  Terviseamet alustab teate nõuetele vastavuse kontrollimist peale 
riigilõivu laekumist. Teate saamisel kontrollib amet riigilõivu laekumist 
ning kui esitaja on jätnud riigilõivu tasumata, määrab amet talle esimesel 
võimalusel tähtaja riigilõivu tasumiseks, hoiatades, et riigilõivu 
tähtpäevaks tasumata jätmisel jätab amet taotluse läbi vaatamata 
(Riigilõivuseaduse § 11 lg 2). Tasutud riigilõivu tagastamine on sätestatud 
samuti riigilõivuseaduses, mille § 15 lg 1 p 4 kohaselt tagastatakse tasutud 
riigilõiv näiteks, kui isik võtab toimingu tegemise taotluse tagasi enne 
taotluse läbivaatamist. Riigilõivuseaduse § 15 lg 2 sätestab, et kui 
seaduses ei ole sätestatud teisiti, võib tagastatavast summast maha arvata 
taotluse läbivaatamisega kaasnenud menetluskulu. Kui menetluskulu täpset 
suurust ei ole võimalik kindlaks määrata, arvatakse riigilõivu tagastamisel 
menetluskuluna maha 25 protsenti toimingu eest ette nähtud riigilõivust.

7.  Terviseamet ei edasta teavitajale riigilõivu(de) tasumiseks arvet. 
Riigilõivuga seonduv info on esitatud Terviseameti veebilehel: 
https://www.terviseamet.ee/kemikaali-tooteohutus/tubakatooted#riigiloivud-ja-tasud

8.  Teate/aruande menetlemise periood Terviseameti poolt sõltub esitatud 
teadete mahust. Terviseamet menetleb teateid esimesel võimalusel.

9.  Tubakaseaduse kohaselt seaduse nõuetele mittevastavaid teateid 
veebilehel ei avaldata ja avaldatud, ent nõuetele mittevastavad teated 
kustutatakse. Esitatud teate menetlemisel kohalduvad haldusmenetluse 
seaduses toodud toimingu menetlemise põhimõtted. Nt taotluses esinevate 
puuduste korral määrab amet taotluse esitajale esimesel võimalusel tähtaja 
puuduste kõrvaldamiseks, selgitades, et tähtpäevaks puuduste kõrvaldamata 
jätmisel jätab amet taotluse läbi vaatamata (HMS § 15 lg 2).

10.  Kui Terviseametil on teate/aruande kohta täiendavaid küsimusi, siis 
Terviseamet kasutab aruande esitajaga kontakteerumiseks aruandes esitatud 
funktsionaalset elektronposti aadressi (functional business email address of 
the submitter) kooskõlas Komisjoni rakendusmäärusega (EU) 2015/2183.

11.  01.01.2025 seisuga avaldatakse toodete kohta esitatud teave, kus 
varasemad teated jäävad avaldatuks seni, kuni täiendava kontrolli käigus 
nendeni jõutakse ja ei tuvastata teate nõuetele mittevastavus või teate 
esitaja teavitab toote turuleviimise lõpetamisest või kui teate esitaja 
jätab esitatud teate korral tasumata teate hoidmise riigilõivu. Terviseamet 
uuendab oma kodulehel registrit Eestis teavitatud toodete kohta jooksvalt. 
Tubakaseadus ei kehtesta toodete registri uuendamise sagedust kodulehel.

12.  Kui Terviseamet on aruande menetluse lõpetanud ja teade on avaldatud, 
kuid täiendava kontrolli raames on selgunud, et teade ei vasta nõuetele, 
siis teavitatakse teate esitajat menetlusest teates esitatud elektronposti 
aadressi kaudu.

13.  Pakendite (muudatuste) puhul riigilõivuseaduse § 298⁴ lõige 2 ei 
kohaldu, kuna tubakaseaduses ei ole sätestatud nõuet esitada ametile andmeid 
pakendite kohta.

Amet loodab, et antud selgitused on piisavad ning lõpetab käesolevaga 
pöördumise menetlemise.

Lugupidamisega

Mikaela Pakosta

peaspetsialist

kemikaaliohutuse osakond

[email-masked]

Terviseamet

+372 794 3500

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]
 <http://www.terviseamet.ee/> www.terviseamet.ee

Paldiski mnt 81, 10614 Tallinn

Käesolev kiri on mõeldud ainult kirja adressaatidele. Kui olete saanud kirja 
ekslikult, palun teavitage koheselt selle saatjat ning kustutage saadud kiri 
koos kõikide lisadega. NB! Juurdepääsupiirangu märkega dokumentide 
avaldamine kõrvalistele isikutele on keelatud.

Saatja: [email-masked] <[email-masked]>
Saatmisaeg: neljapäev, 2. jaanuar 2025 16:28
Adressaat: [email-masked]; TA Info <[email-masked]>
Teema: PÄRING

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu 
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

PÄRING

Pöördume Teie poole kiireloomuliste küsimustega, mis puudutavad 01.01.2025 
jõustunud riigilõivuseaduse- ja tubakaseaduse muudatusi, eelkõige 
tubakatoodete nö teavitusega seotud muudatusi (tubakaseaduse § 10–104). 
Viidatud seaduse muudatused ei ole üheselt arusaadavad, mistõttu võib 
tegutsemine uues olukorras muutuda seaduskuulekate tubakatoodetega 
kauplejate jaoks äärmiselt keeruliseks, mis omakorda võib ohtu seada turu 
normaalse toimimise ning avada tee nn “musta turu” vohamisele.

Tubakaseaduse muudatused on sõnastatud viisil, mis jätavad ruumi sätete 
mitmeti tõlgendamiseks ning tekitavad tubakaseaduse § 10–104 kohaldamise 
suhtes mitmeid küsitavusi. Allpool toome esile küsimusi tekitavad seaduse 
sätted ning allajoonituna meiepoolsed küsimused, mis ei ole hõlmatud 
ärisaladuse kaitse vajadusega, millele ootame teiepoolseid vastuseid ja 
selgitusi esimesel võimalusel.

I Tubakaseaduse (TubS) muudatused

• TubS § 10² lõike 1 esimene lause muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:

”(1) Elektroonilisi sigarette või nende täitepakendeid, sealhulgas 
nikotiinisisalduseta sigarette või nende täitepakendeid, võõrandamiseks 
Eestisse toov või neid Eestis tootev ettevõtja esitab kuus kuud enne toote 
kavandatavat turuleviimist või iga olulise muudatuse puhul Terviseametile 
elektroonilises vormis aruande.”

1. Kas elektroonilises vormis aruanne tuleb täita elektroonilise sigareti 
(kasutusvalmis e-sigaret, mille komplekt hõlmab kõiki kasutamiseks 
vajaminevaid osiseid) ja selle täitepakendite (e-vedelik ja e-vedelikuga 
täidetud kapsel) puhul? Kas see loetelu on lõplik? Kui ei, palun edastage 
lõplik ning detailne loetelu toodetest, mille puhul tuleb esitada vastav 
aruanne. Näiteks – kas  aruanne tuleb esitada ka laadija, varuosaks oleva 
klaasi või mõne muu e-sigareti komponendi kohta?

2. TubS § 10² lõikes 1 sätestatakse kohustus esitada elektroonilises vormis 
aruanne vastavalt Euroopa Komisjoni rakendusotsuses (EL) 2015/2183 
sätestatud vormile. Samas kasutatakse 01.01.2025 jõustuvas tubakaseaduse §-s 
10⁴ ning riigilõivuseaduse §-s 298⁴ mõistet „teade“ ja „teate esitaja“. Kas 
TubS § 10² lõikes 1 sätestatud elektroonilises vormis aruande esitamist 
tuleb käsitleda eelpool nimetatud „teate“ esitamisena? Kas tegemist on 
erinevate mõistete kasutamisega, kuid silmas on peetud siiski 
elektroonilises vormis aruande esitamist vastavalt Euroopa Komisjoni 
rakendusotsuses (EL) 2015/2183 sätestatud vormile või tuleb esitada 
erinevaid teavitusi?

• TubS 2. peatüki 1. jagu täiendatakse §-ga 10⁴ järgmises sõnastuses:

”§ 10⁴. Riigilõiv teate läbivaatamise, muutmise ning avaldamise ja hoidmise 
eest ning tasud

teabe hindamise eest

(1) Käesoleva seaduse §-des 10–10³ nimetatud teate läbivaatamise ja muutmise 
eest tasub teate esitaja enne teate esitamist riigilõivu riigilõivuseaduses 
sätestatud määras.

(2) Käesoleva seaduse §-des 10–10³ nimetatud teate avaldamise ja hoidmise 
eest tasub teate esitaja hiljemalt iga aasta 31. märtsiks riigilõivu 
riigilõivuseaduses sätestatud määras.

(3) Käesoleva seaduse §-des 10–10³ nimetatud teate esitamisel tasub teate 
esitaja selles sisalduvate andmete hindamise eest Terviseametile järgmiselt:

1) e-vedelikus ühe aine hindamise tasu on 240 euro;

2) elektrooniliste sigarettide ja nende täitepakendite e-vedelikest 
eralduvate ainete hindamise tasu on 965 eurot.

(4) Tubakatoote ja tubakatootega seonduva toote müügimahtude teate 
esitamisel tasub teate esitaja Terviseametile teate hindamise eest 240 
eurot.”.

1. Kas TubS § 10⁴ lõikes 3 nimetatud e-vedelikus ühe aine hindamise tasu 
tuleb tasuda vaid juhul, kui elektrooniline sigaret või selle täitepakend 
sisaldab e-vedelikku? Kui seade/toode ei sisalda e-vedelikku, kas sellisel 
juhul ühe aine hindamise tasu ei kohaldu?

2. TubS § 10⁴ lõike 4 kohaselt tuleb müügimahtude teate esitamisel tasuda 
teate hindamise eest 240 eurot. Palume detailset selgitust, milles seisneb ”teate 
hindamine” nimetatud sätte kontekstis?

3. Kui toote kohta on esitatud aruanne mitmetesse EU riikidesse, sh on toote 
nö sihtriigiks märgitud ka Eesti, ning ühes liikmesriigis on teade juba läbi 
vaadatud ja avaldatud, kas Eestis eraldi andmete hindamist ei teostata ning 
TubS § 10⁴ lõikes 3 sätestatud riigilõivu tasumise kohustus ei kohaldu?

• Lähtuvalt TubS § 10² lõikest 2 esitatakse Terviseametile igal aastal 
järgmised andmed:

1) toodete müügimahud tootemarkide ja -liikide kaupa;

2) teave eri tarbijarühmade, sealhulgas noorte, mittesuitsetajate ja 
tavakasutajate toote-eelistuste kohta;

3) kõnealuste toodete müügiviisid;

4) kokkuvõte mis tahes turu-uuringu kohta eespool nimetatud küsimustes ning 
selle tõlge inglise keelde.

Kirjeldatud andmed tuleb esitada EL ühisportaali kaudu. EL ühisportaali 
kodulehel on avaldatud juhend, milles on toodud aruandes kasutatavate 
mõistete tõlked ning tõlge ka selle kohta, kuidas EL ühisportaalis aruandes 
andmeid esitada. Link: 
<https://health.ec.europa.eu/document/download/42bbec1f-ec5d-4f76-9cea-b58357be5714_et?filename=guidelinesecig_submitterid_et_0.pdf> 
https://health.ec.europa.eu/document/download/42bbec1f-ec5d-4f76-9cea-b58357be5714_et?filename=guidelinesecig_submitterid_et_0.pdf

Nimetatud juhendis ei ole üheselt mõistetavalt viidatud ühelegi 
andmeväljale/veerule, kuhu tuleb sisestada TubS § 10² lõikes 2 nimetatud 
andmed.

1. Palume edastada nimetatud juhendi kuvatõmmise näol nö selgitav juhend, 
millest nähtuks millistele andmeväljadele tuleb EL ühisportaalis sisestada 
müügimahud, teave eri tarbijarühmade, sh noorte, mittesuitsetajate ja 
tavakasutajate toote-eelistuste kohta, müügiviisid ja kokkuvõtted 
turu-uuringutest. Palume andmeväljad selgelt eristada, et välistada 
edaspidiseid arusaamatused andmete esitamisel.

2. Palume teatada, kas ja kuidas peaks EL ühisportaalis märkima seda, et 
turu-uuringuid ei ole tehtud (täpsemalt millisel andmeväljal).

3. Kuidas ja millisel andmeväljal tuleb EL ühisportaalis esitada andmed eri 
tarbijarühmade, sealhulgas noorte, mittesuitsetajate ja tavakasutajate 
toote-eelistuste kohta - kas viide samale turu-uuringule tuleb dubleerivalt 
lisada iga toote juurde, kuigi tegemist on uuringuga, mis annab turuülese 
ülevaate?

4. Kui toode on Terviseameti poolt avaldatud Eestis teavitatud toodete 
registris, kuid toodet ei ole eelmise kalendriaasta jooksul Eestis müüdud, 
kuidas tuleb EL ühisportaalis esitada andmed, st kuidas täita vastavad 
andmeväljad müügimahtude puudumisel?

II Riigilõivuseaduse (RLS) muudatused

• RLS-s tehakse järgmised muudatused:

“§ 298⁴. Tubakatootest ja tubakatootega seonduvast tootest teavitamine

(1) Tubakatoote ja tubakatootega seonduva toote teate läbivaatamise eest 
tasutakse riigilõivu 5000 eurot.

(2) Tubakatoote ja tubakatootega seonduva toote teate muudatuse eest 
tasutakse riigilõivu 740 eurot.

(3) Tubakatoote ja tubakatootega seonduva toote teate avaldamise ja hoidmise 
eest tasutakse aastas riigilõivu 100 eurot.”.

TubS § 10⁴ lõige 1 sätestab, et TubS §-des 10–10³ nimetatud teate 
läbivaatamise ja muutmise eest tasub teate esitaja enne teate esitamist 
riigilõivu riigilõivuseaduses sätestatud määras.

1. Kas ja millisel kujul edastatakse aruande esitajale (edaspidi teavitaja) 
teavitus teate/aruande menetlusse võtmise kohta? Kas enne vastava 
informatsiooni saamist on teavitajal õigus nõuda riigilõivu tagastamist, kui 
ta leiab, et teate/aruande menetlemine ei ole vajalik/asjakohane (võttes 
arvesse, et tasutud riigilõiv kuulub tagastamisele, kui isik võtab toimingu 
tegemise taotluse tagasi enne taotluse läbivaatamist).

2. Kas Terviseamet edastab teavitajale riigilõivu(de) tasumiseks arve? 
Millisel juhul ja viisil see edastatakse?

3. Kui pikk on maksimaalne teate/aruande menetlemise periood Terviseameti 
poolt?

4. TubS kohaselt seaduse nõuetele mittevastavaid teateid veebilehel ei 
avaldata ja avaldatud, ent nõuetele mittevastavad teated kustutatakse. 
Terviseameti kodulehel on märgitud, et toote uuesti avaldamiseks tuleb 
esitada uus teade. Kui  tegemist on seaduse nõuetele mittevastava teatega 
(st toode ei ole Terviseameti otsuse kohaselt turule lubatud), kas 
teavitajale edastatakse selge ja üheselt mõistetav akt koos põhjendustega, 
miks teadet ei avaldatud, või muul kujul kirjalik tagasiside selle kohta, 
milles teavituse puudused seisnesid? Kas Tervisameti otsust/toiminguid on 
võimalik vaidlustada?

5. Kui Terviseametil on teate/aruande kohta täiendavaid küsimusi, siis 
kuidas võetakse teavitajaga ühendust?

6. Kui tihti ning millisest aktist tulenevalt on Terviseamet kohustatud 
Eestis teavitatud toodete nö registrit (edaspidi register) Terviseameti 
kodulehel uuendama? Kes teostab järelevalvet registri avaldamise ning 
uuendamise kohustuse üle? Kas registrit uuendatakse 01.01.2025 seisuga ning 
millised andmed registris kajastuvad?

7. Kui Terviseamet on aruande menetluse lõpetanud ja teade on avaldatud, kas 
ning millisel alusel on Terviseametil õigus turule lubatud toode registrist 
eemaldada ilma teavitajat eelnevalt informeerimata?

8. Arvestades, et EL ühiportaalis ei esitata andmeid pakendite andmete 
kohta, kas ja kuidas kohaldub RLS § 298⁴ lõige 2 pakendite (muudatuste) 
puhul.

Mõistame, et küsimuste hulk on mahukas, ent selgusetuse süvenemisel võime 
olla olukorras, kus puudub selgus meie poolt maale toodavate ning müüdavate 
tubakatoodete lubatavuse osas meie turul. Oluline on mõista TubS muudatuste 
elluviimise praktilisi nüansse, et maaletoojad ja kaupmehed jõuaksid 
kohaneda uute nõudmistega ning ei tekiks olukord, kus arvestatava turuosaga 
kauplejatel puudub võimalus oma tooteid müüa. Arvestades tubakatoodete 
teavitusega seonduvat riigilõivu rekordilist kulu turuosaliste jaoks, võib 
TubS muudatuste vääriti tõlgendamine ja ebaefektiivne rakendamine päädida 
legaalse tubakasektori majandusliku jätkusuutlikkuse küsimärgi alla 
sattumisega, mis omakorda avaks tee kontrollimatu „musta turu“ vohamisele.

Lugupidamisega,
E-sigareti Kaupmeeste Liit MTÜ